New Detail
NY VISA-UNDERSÖKNING AVSLÖJAR DAMFOTBOLLENS FRAMGÅNGAR OCH TILLVÄXTMÖJLIGHETER
20/09/2024
- Damfotboll har ökat markant de senaste 5 åren
- Över 50% av supportrarna blev fans under de 3 senaste åren
- Varumärken spelar en avgörande roll i sportens utveckling och ökade investeringar kommer att hjälpa fotbollen att nå sin fulla potential
Stockholm, 20 september – Under de senaste fem åren har damfotbollen ökat i både popularitet, synlighet, igenkännande och ekonomisk framgång. För att främja den positiva utvecklingen för damfotbollen har Visa genomfört en studie som undersökt vad som ligger till grund framgången och vad som krävs för att damfotbollen ska nå sin fulla potential.
Förutom sponsorskap har damfotbollen en betydande global ekonomisk inverkan. Enligt rapporter bidrog FIFA Women's World Cup 2023[1]med närmare 1,9 miljarder USD till den globala BNP:n, skapade över 38 000 arbetstillfällen och ökade hushållsinkomster med 932 miljoner USD. Eftersom damfotbollens ekonomiska inflytande ökar för varje år förväntas UEFA Women's EURO 2025 nå nya höjder och bli ett storslaget ögonblick för sporten.
I Visas nya studie, The Compound Effect in Women's Football, redovisar man de allra viktigaste faktorerna som driver på utvecklingen:
- Sponsring av damfotboll har vuxit i snabb takt, och varumärkena har insett vilka möjligheter som finns relaterade till spelet.
- Medierättigheter sätter allt tydligare prägel på sporten med nya avtal och investerare.
- Ökade investeringar har drivit på spelutvecklingen och förbättrat upplevelsen för professionella spelare.
- Fler matcher har spelats på större arenor, vilket inneburit bättre sändningar och mer engagemang i de fysiska och digitala arenorna.
- Damfotbollen är annorlunda och har en unik dragningskraft; supporterupplevelsen är inkluderande och spelarna och deras personligheter är nyckeln till framgång.
Som en del av samma studie har Visa genomfört en undersökning med 7 000 fans i sju olika länder[2]. Undersöknigne visar bland annat att:
- Över hälften (53%) av fansen har utvecklat ett intresse för damfotboll bara under det senaste tre åren. Siffran stiger till 62% bland 18-24-åringar.
- Nästan hälften (44%) av fansen räknar med att öka sitt engagemang betydligt under de kommande tre åren.
- Sju av tio (70%) fans anser att varumärken bidrar till att öka sportens synlighet, medan två tredjedelar (67%) anser att varumärken är avgörande för sportens utveckling.
- Damfotbollens fans har högre köpkraft och spenderar 71% mer på sportartiklar och 41% mer på underhållning än den brittiska befolkningen i allmänhet.
Resultaten kommer samtidigt som data bekräftar den exempellösa tillväxten inom damfotbollen. Det genomsnittliga antalet åskådare på matcherna i den högsta damfotbollsligan i England har tredubblats under de senaste tre säsongerna[3]. Antalet internetsökningar på ”UEFA Women's Champions League” under 2024 var också det högsta på fem år[4].
Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe, säger: ”Vi tror att vi befinner oss i ett avgörande ögonblick som kan ta damfotbollen till nästa nivå. Vi har hjälpt till att lägga grunden för en stor boom inom damfotbollen och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på denna rörelse. Vår nya rapport visar på den enorma potential som kan frigöras inom damfotbollen, som fortsätter att slå rekord och fånga fansens hjärtan över hela världen.”
Karen Carney OBE OLY, programledare och tidigare engelsk landslagsspelare, säger: ”Pådrivaren av utvecklingen är de internationella turneringarna, i synnerhet när de ligger i bra sändningstider. UEFA Women's EURO 2025 kommer att bli den största turneringen hittills, och vi får inte missa detta tillfälle att se till att spelare och fans får den uppmärksamhet och den bekräftelse som de förtjänar.”.
Visa blev den första UEFA-sponsorn någonsin för damfotboll 2018. Detta efter att ha investerat i damfotbollens tillväxt i mer än 15 år. Eftersom professionalisering av spelare är avgörande för fotbollens tillväxt stöttar Visa även idrottare med de verktyg, resurser och det stöd som de behöver för att utvecklas - både på och utanför planen - genom sina program, Team Visa och The Second Half.
Visas engagemang för damfotbollen sträcker sig också till sportens dedikerade fans genom att ständigt arbeta mot att förbättra supporterupplevelsen med deras teknik. Visa är medvetna om ökningen av digitalt kunniga fans och strävar efter att tillhandahålla sömlösa och säkra betalningsupplevelser vid alla viktiga kontaktpunkter. Från streamingabonnemang och biljettköp till att gå på matcher och köpa merch.
Mer information hittar ni i rapporten: klicka här.
Om undersökningen:
Den digitala undersökningen genomfördes av Two Circles i juli/augusti 2024 i fem europeiska marknader (Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike och Tyskland) och två globala marknader (Australien, USA) med 1 000 personer per marknad - 600 fans av damfotboll, 400 fans av herrfotboll, med ytterligare screening för marknadsstorlek.
USA och Storbritannien: Djupgående fokusgrupper med manliga och kvinnliga fans av damfotboll, inklusive framtidsinriktade (15-18 år) och vuxna kärnfans (20-35 år). Spanien & Polen: 1:1 videopanelsessioner med 15 kvinnliga och manliga fans av damfotboll (20-35 år) för att förstå nyanser i fansens beteende.
[1] https://www.wto.org/english/ne...
2 Visa-undersökningen genomfördes bland 1.000 fans per marknad i Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike, Tyskland, Australien och USA
3 Two Circles Analys av publik och biljettförsäljning. (2024, 27 februari). Hämtad från här
4 Google Trends. (2024). Globalt sökintresse för ”UEFA Women's Champions League”