Hur ditt företag listas i resultaten som tillhandahålls av online-sökmotorer har stor inverkan på hur många som kommer att klicka sig in till din hemsida. Det första resultatet högst upp på resultatsidan får cirka 30% av all trafik från de som sökte med ett särskilt sökord. Det andra resultatet i listan får bara 15% av besökarna och det tredje resultatet bara 10%*. De tekniker som används för att göra detta är gemensamt kända som sökmotoroptimering (SEO) och i den här artikeln tittar vi på hur du kan använda dessa tekniker för att få din hemsida att indexera i toppskiktet.
De tekniker som används för att göra detta är gemensamt kända som sökmotoroptimering (SEO) och i den här artikeln tittar vi på hur du kan använda dessa tekniker för att få din hemsida att indexera i toppskiktet.
- Förstå hur sökmotorer fungerar: när du skriver in en fråga i en sökmotor kallas orden du använder för ”nyckelord”. Om du till exempel skriver in ”frisyrer 2021” kommer sökmotorn att använda en algoritm för att skanna av alla webbplatser som innehåller dessa ord. Då visas en lista med hemsidor som alla innehåller dessa ord, rangordnade efter relevans för den som söker. För att få flest besökare till din webbplats bör du sträva efter att placeras så högt som möjligt i dessa sökresultat.
- Ha en lista med nyckelord: För att säkerställa att du befinner dig högst upp i sökmotorns resultat måste du se till att du har rätt ”nyckelord” inbäddade på din hemsida. Som exempel, om du skulle äga en skönhetssalong, kan några av nyckelorden vara "skönhetssalong", ”ansiktsbehandlingar” "frisyrer" och ”klippning". För att skapa din lista måste du tänka på de ord som bäst beskriver ditt företag men också återspeglar de ord som människor kan tänkas använda när de söker efter företag som ditt. Ett snabbt tips är att börja skriva ett relevant nyckelord som "frisör" i sökfältet på Google så kommer meningen automatiskt att fyllas ut med förslag, som visar hur andra har sökt i förhållande till den termen.
- Genomför en SEO-granskning: Du kanske redan har låtit någon konfigurera din webbplats åt dig och kanske har de redan implementerat nyckelord i din kod. Men hur vet du om de har det? Och hur vet du om din hemsida är taggad med rätt sökord? En SEO-granskning av siten kan avslöja om det finns kodelement du kan behöva ändra för att optimera webbsidan. För detta finns det gratis onlineverktyg som hjälper dig att komma igång, allt du behöver göra är att ansluta din webbadress och sedan ger verktygen dig steg-för-steg-instruktioner för optimeringen.
- Planera på lång sikt: Nu har vi diskuterat nyckelord och optimerat din hemsida men det finns andra sätt att hjälpa en sökmotor att hitta och visa ditt innehåll. Det är genom att skapa så kallade bakåtlänkar eller backlinks till din webbplats - när en annan betrodd webbsida länkar till din. När en sökmotor tittar på din hemsida och ser att andra länkar till den, kommer den ses som mer trovärdig och pålitlig, vilket resulterar i högre ranking än en webbplats som verkar vara mindre trovärdig. Ett sätt att få bakåtlänkar är att be kunder och partners att länka till din webbplats som relevant innehåll från deras sidor. Ett annat snabbt och enkelt sätt att skapa länkar till hemsidan är att länka tillbaka från dina egna sociala medier.
Att ha kunskapen och verktygen gör att ditt företag effektivt kan förhandla om de många utmaningarna gällande rankning av sökmotorer och genom att följa råden här ovan ger du ditt företag de bästa förutsättningarna att lyckas.