Sju av tio brittiska pendlare använder sin smartphone för att surfa och handla online, därför behöver din webbplats vara optimerad för mobilanvändare. Användarupplevelsen kan ha en betydande inverkan på din onlineförsäljning. Om du ska uppdatera din hemsida, följ dessa fem tips för att ge dina kunder en så bra användarupplevelse som möjligt.
- Komprimera bilder:den grundläggande byggstenen för en bra onlineupplevelse är hastighet. En hemsida som laddas snabbt ger en mycket bättre upplevelse än en som laddas långsamt. Stora bildfiler kan få din hemsida att se vacker ut när den visas i din browser, men de kan vara frustrerande för personer som besöker din hemsida från en smartphone medans de är på resande fot med begränsad anslutning. Om du har stora bilder rekommenderar vi att använda ett gratis komprimeringsverktyg online för att minska storleken på bilden utan att i onödan påverka kvaliteten, så att du kan ge samma fina upplevelse såväl på desktop som i mobilen.
- Designa för touchscreen: touch är det primära sättet för människor att interagera med webbsidor i mobilen, det är viktigt att tänka på att fingrarna är mindre exakta än ett vanligt musklick. För att förbättra upplevelsen i din mobila webbläsare se till att dina åtgärdsknappar är stora, lätta att se och inte ligger för nära andra knappar som användaren kan röra av misstag när de försöker klicka på knapparna. Ju bättre användarupplevelse desto fler köp.
- Undvik pop-ups: att fylla i formulär på en smartphone kan vara en utmaning, särskilt om dina kunder gör det samtidigt som de reser i kollektivtrafiken eller liknande. Förenkla formulärfyllningen på din hemsida genom att använda lagrad information för att fylla i fält med hjälp av rullgardinsmenyer där det är möjligt och visuella kalendrar istället för manuell inmatning för att ange datum.
- Gör det enkelt att fylla i formulär: att fylla i formulär på en smartphone kan vara en utmaning, särskilt om dina kunder gör det samtidigt som de reser i kollektivtrafiken eller liknande. Förenkla formulärfyllningen på din hemsida genom att använda lagrad information för att fylla i fält med hjälp av rullgardinsmenyer där det är möjligt och visuella kalendrar istället för manuell inmatning för att ange datum.
- Testa olika gränssnitt: när du har gjort alla dina ändringar, be några personer att testa hemsidan från sin mobil, för att se om dina ändringar har fungerat. Se till att du kollar både på surfplatta och smartphone samt testar din uppdaterade sida i olika mobila operativsystem.