Småföretagare är ganska vana vid att bli avböjda. Men även den envisaste själen skulle känna sig lite modfälld om hen var tvungna att ringa 25 misslyckade kalla samtal bara för att göra en enda försäljning. Så, en tanke gällande hemsidan: enligt en årlig industristandardstudie från Monetate gör detaljhandelswebbplatser i Storbritannien färre än fyra försäljningar för varje 100 besökare*. Något som i e-handelsbranschen är känt som din konverteringsfrekvens.
Uppsidan av detta är dock möjligheten. En ökning med endast en procentenhet i din konverteringsfrekvens, från fyra till fem försäljningar för varje 100 besökare, motsvarar en 25% ökning av online-försäljningen. Här kommer tio saker du kan göra redan i morgon för att förbättra din hemsidas prestanda.
- Tydliga "call to actions". En tydlig uppmaning (CTA) ska få dina webbplatsbesökare att vidta önskade åtgärder. Det kan vara tydliga knappar som "klicka här", "lägg till i kundvagn" eller "registrera dig för vårt nyhetsbrev". Oavsett uppmaningen till handling, gör det mycket tydligt vad du vill att dina besökare ska göra och se till att knappen sticker ut. Ett enkelt test för att se hur tydliga dina uppmaningar är, är att försöka justera zoomen på din webbläsare ner till 50% när du kollar på siten i din browser. Du bör alltid kunna se var ”köp nu” knappen är någonstans.
- Rena, enkla mönster gör det lättare för besökare att hitta och köpa dina produkter. Håll mängden information på varje sida på din webbplats till ett minimum så att besökare snabbt kan hitta vad de letar efter.
- ”Social first”: Sociala medier är en utmärkt plattform för konsumenter att surfa, köpa från och inspireras av sina favoritmärken. Erbjud delningsfunktioner för sociala nätverk på din hemsida för att uppmuntra befintliga kunder att följa ditt varumärke på sociala medier. Dessa kan enkelt läggas till genom att söka efter relevanta tredjepartsappar eller kolla om din webbplatsleverantör erbjuder den här funktionen som ett tillägg.
- Lägg viktig information ”ovanför mitten”. När människor köpte tidningar från tidningskiosker innebar ”ovanför mitten” var som helst på förstasidan som var synlig när papperet fälldes upp på tidningsstället. Det är här tidningsredaktörerna skulle lägga den viktigaste informationen - de mest chockerande rubrikerna eller vackra bilderna - för att locka uppmärksamhet hos människor som gick förbi. Onlineekvivalenten är vad som kan ses på en enda skärm utan att bläddra nedåt. Detta är din främsta vy så använd den klokt genom att placera din viktigaste och mest attraktiva information här. Exempelvis iögonfallande produktbilder och tydliga CTA-knappar.
- Visa fraktvillkor. Nära 1 av 4 personer som överger en e-handel halvvägs genom köpet gör det eftersom leveransvillkoren antingen var högre än väntat eller inte visades ordentligt alls.* Hjälp dina besökare genom att ha tydliga fraktvillkor och undvika obehagliga överraskningar genom hela köpprocessen. Ju smidigare process, desto fler köp.
När din e-handel erbjuder en förbättrad användarupplevelse, hamnar ditt företag i en spännande position för tillväxt och ger meningsfullhet till dina konsumenter. Ett stark fokus på online-närvaron ger möjlighet att överträffa både försäljningsmål och konkurrens.