Din webbplats är en viktig del av din marknadsföringsmaskin, hemsidan är ditt företags fönster mot omvärlden. En engagerande hemsida kan övertyga potentiella kunder att spendera mer tid med ditt varumärke, hämta information och förhoppningsvis driva försäljning.
I den här artikeln beskriver vi fyra supertips om hur du förbättrar dina kunders engagemang genom att göra ditt varumärke och innehåll synligt samt lättare att hitta.
- Prioritera social: mer än varannan person i Europa deltar aktivt i sociala medienätverk*. Sociala medier är en utmärkt plattform för konsumenter att scrolla, köpa från och inspireras av sina favoritvarumärken. Erbjud delningsfunktioner för sociala nätverk på din hemsida för att uppmuntra befintliga kunder att följa ditt varumärke på sociala medier. Dessa kan enkelt läggas till genom att söka efter relevanta tredjepartsappar eller kolla om din webbplatsleverantör erbjuder den här funktionen som ett tillägg.
- Länka till likasinnade företag: Överväg att samarbeta med andra lokala företag för att annonsera relaterade produkter via din hemsida. Om du till exempel äger ett VVS-företag kan du länka till en lokal hårdvaruaffär som erbjuder exklusiva erbjudanden på hushållsartiklar. På det sättet får besökarna på din webbplats ytterligare värde och vet att de kan komma till din webbplats för mer än enbart VVS-relaterade tjänster.
- Låt dina kunder prata - till dig och varandra: Skapa en kommentarsektion på din webbplats så att dina kunder kan dela råd om hur du använder din produkt, ställa relevanta frågor och skicka feedback om din produkt eller tjänster. En kommentarsektion har också en positiv inverkan på din webbplatsrankning av sökmotorer. Kontrollera om din webbleverantör har en insticks- eller tilläggsfunktion så att du kan erbjuda den här funktionen.
- Var tillgänglig: Om kunder har en fråga eller vill besöka butiken (om du har en) kan du enkelt förvandla webbplatstrafik till fottrafik genom att bädda in en onlinekarte-tjänst för att visa konsumenter var ditt företag ligger. Eller optimera din kontaktsida genom att länka den till kundsupport, registrering för ditt nyhetsbrev eller till och med en kundnöjdhetsundersökning. Så länge sidan är inställd på att vara tydlig och har all viktig information tillgänglig, är det upp till dig.
Dessa tips och tricks hjälper din webbplats att sticka ut bland dina konkurrenter. Att öka medvetenheten om ditt företag och dina tjänster genom rätt partners, nätverk, information och dina egna kunder hjälper till att hålla ditt varumärke relevant och i slutändan engagerande.